Especially at the beginning of a new course, it’s a good idea to spend time on team-building activities. In the speed friending exercise, language learners get to know each other. The exercise is quite fast-paced, and the goal is to have short conversation sessions with changing partners, so that everyone can meet as many people as possible. At the same time, students also get to move around the classroom.
If the students don’t know each other well yet, the exercise can also include learning each other’s names: when paired with someone new, participants introduce themselves before discussing the topic.
This type of activity can also be used when the group members already know each other well. In that case, questions can focus on current topics, allowing everyone to share their opinions.
Cover image: created by using AI
Activity contributed by: PO / Anni Toikka
Learning objectives:
- Getting to know each other
- Building team spirit
Instructions for this exercise
Students sit/stand in two concentric circles facing each other, with each student having a partner from the other circle. The teacher asks or displays a question on the screen. The partners discuss the question for 5 minutes. When the time is up, the teacher instructs the students in the outer circle to move one seat to the left, while the inner circle remains in place. This creates new pairs. The teacher asks a new question, and the pairs discuss it for 5 minutes. Then the outer circle moves one seat to the left again. This can continue for a full round or several rounds, depending on the size of the group.
Example questions:
- What do you like to do on your free time?
- Where would you like to travel? Why?
- What was your dream job as a kid?
- What is your favorite movie? Why?
- Which new skill would you like to learn?
- What is your biggest dream?
- What is you favorite place in this city?
- What would you do if you had a million euros?
- What is your favorite food? How about least favorite?
- What is the funniest word in [the target language]?
- What would you take to a deserted island (5 things)?
Tip for teachers: Make up your own questions, based on the group’s age, language level etc.
Speed friending
Erityisesti uuden kurssin alkaessa kannattaa käyttää aikaa ryhmäyttämiseen. Speed friending -harjoituksessa kielenoppijat pääsevät tutustumaan toisiinsa. Harjoitus on melko nopeatempoinen, ja tarkoituksena on saada aikaan lyhyet porinatuokiot vaihtuvien parien kanssa niin, että jokainen pääsee tutustumaan mahdollisimman moneen ihmiseen. Samalla opiskelijat pääsevät myös liikkumaan luokassa.
Jos opiskelijat eivät tunne vielä toisiaan hyvin, harjoitukseen voi sisällyttää myös nimien opettelun: uuden parin kanssa esittäydytään ennen aiheesta keskustelua.
Tehtävätyyppiä voi käyttää myös silloin, kun ryhmäläiset tuntevat toisensa jo hyvin. Silloin kysymyksiksi voi valita esim. ajankohtaisia aiheita, joista kukin saa kertoa mielipiteensä.
Kansikuva: luotu tekoälyä käyttäen
Tehtävän tuottanut: PO / Anni Toikka
Oppimistavoitteet:
- Tutustuminen
- Ryhmähengen luominen
Ohjeet harjoitukseen
Opiskelijat istuvat/seisovat kahdessa sisäkkäisessä ringissä kasvokkain niin, että jokaisella on pari toisesta ringistä. Opettaja kysyy kysymyksen tai heijastaa sen valkokankaalle. Parit keskustelevat kysymyksestä 5 minuutin ajan. Kun aika loppuu, opettaja ohjeistaa ulkoringissä olevia siirtymään yhden paikan vasemmalle. Sisärinki pysyy paikallaan. Näin muodostuu uudet parit. Opettaja kysyy uuden kysymyksen, josta keskustellaan taas 5 minuuttia. Sen jälkeen ulkorinki liikkuu taas yhden paikan vasemmalle. Tätä voidaan jatkaa kokonainen kierros tai useampi kierros, ryhmän koosta riippuen.
Esimerkkikysymyksiä:
- Mitä teet vapaa-ajalla?
- Mihin haluaisit matkustaa? Miksi?
- Mikä oli unelma-ammattisi lapsena?
- Mikä on lempielokuvasi? Miksi?
- Minkä uuden taidon haluaisit oppia?
- Mistä unelmoit?
- Mikä on sinun lempipaikkasi tässä kaupungissa?
- Mitä tekisit, jos saisit miljoona euroa?
- Mikä on lempiruokasi? Entä inhokkiruokasi?
- Mikä on hauskin tai kaunein suomen kielen sana?
- Mitkä 5 asiaa ottaisit mukaan autiolle saarelle?
Vinkki opettajille: Keksi itse lisää kysymyksiä, jotka sopivat ryhmällesi (kielitaidon taso, ikä jne.).
Speed friending
En particulier au début d’un nouveau cours, c’est une bonne idée de consacrer du temps à des activités de cohésion de groupe. Dans l’exercice « Faire connaissance », les apprenants en français langue étrangère apprennent à se connaître. L’exercice est assez rapide et l’objectif est d’avoir de courtes sessions de conversation avec des partenaires changeants, afin que chacun puisse rencontrer autant de personnes que possible. En même temps, les apprenants se déplacent dans la salle de classe.
Si les apprenants ne se connaissent pas encore très bien, l’exercice peut également inclure l’apprentissage du prénom de chacun : lorsqu’ils sont associés à une nouvelle personne, les participants se présentent avant d’aborder le sujet.
Ce type d’activité peut également être utilisé lorsque les membres du groupe se connaissent déjà bien. Dans ce cas, les questions peuvent porter sur des sujets d’actualité, ce qui permet à chacun de faire part de son opinion.
Cover image: created by using AI
Activity contributed by: PO / Anni Toikka
Objectifs d’apprentissage:
- Faire connaissance
- Cohésion de groupe
Consignes pour l’exercice
Les apprenants.es sont assis.es ou debout en formant deux cercles l‘un à l’interieur de l’autre et se faisant face. Chaque apprenant.e regarde son ou sa camarade du cercle opposé. Le ou la professeur.e pose ou affiche une question à l’écran. Les binômes échangent pendant 5 minutes.
Quand le temps est écoulé le ou la professeur.e demande aux apprenants.es du cercle exterieur de se décaler d’un mouvement vers la gauche (pour faire face à une autre personne).
Les apprenants.es du cercle intérieur restent à la même place de sorte que de nouveaux binômes soient créés. Le ou la professeur.e pose ou montre une nouvelle question et les binômes échangent pendant 5 minutes. Ainsi de suite jusqu’a ce que les apprenants.es du cercle exterieur soient revenu.e.s a leur place initiale.
Exemples de questions :
- Qu’est-ce que tu aimes faire pendant ton temps libre ?
- Où voudrais-tu voyager ? Pourquoi ?
- Quel métier voulais-tu faire quand tu étais petit ?
- Quel est ton film préféré ? Pourquoi ?
- Qu’est-ce tu aimerais apprendre de nouveau ?
- Quel est ton plus grand rêve ?
- Quel est ton endroit préféré dans la ville ?
- Qu’est ce que tu ferais avec 1 million d’euros ?
- Quel est ton plat préféré ? Et celui que tu détestes ?
- Pour toi, quel est le mot le plus drôle en français ?
- Qu’est ce que tu prendrais sur une ile déserte (5 objets maximum) ?
Conseil pour les professeurs : Créés vos propres questions selon l’âge du groupe, les langues maternelles de la classe…
Schnelle Kennenlernrunde
Gerade zu Beginn eines neuen Kurses ist es eine gute Idee, Zeit für Teambuilding-Aktivitäten zu investieren. Bei der Speed-Friending-Übung lernen sich die Sprachlernenden gegenseitig kennen. Die Übung ist ziemlich schnelllebig und das Ziel ist es, kurze Gesprächsrunden mit wechselnden Partnern zu führen, damit jeder so viele Menschen wie möglich treffen kann. Gleichzeitig können sich die Schüler auch im Klassenzimmer bewegen.
Wenn sich die Schülerinnen und Schüler noch nicht gut kennen, kann die Übung auch das Erlernen der Namen der anderen beinhalten: Wenn sie mit einer neuen Person gepaart sind, stellen sich die Teilnehmer vor, bevor sie über das Thema sprechen.
Diese Art von Aktivität kann auch verwendet werden, wenn sich die Gruppenmitglieder bereits gut kennen. In diesem Fall können sich die Fragen auf aktuelle Themen konzentrieren, so dass jeder seine Meinung äußern kann.
Cover image: created by using AI
Activity contributed by: PO / Anni Toikka
Lernziele:
- Einander kennenlernen
- Förderung des Teamgeistes
Anleitung für diese Übung
Die Schüler*innen sitzen/stehen in zwei konzentrischen Kreisen einander gegenüber, wobei jede*r Schüler*in eine*n Partner*in aus dem anderen Kreis hat. Die Lehrkraft stellt eine Frage oder zeigt sie auf dem Bildschirm an. Die Partner diskutieren 5 Minuten lang über die Frage. Nach Ablauf der Zeit weist die Lehrkraft die Schüler*innen im äußeren Kreis an, einen Platz nach links zu rücken, während der innere Kreis an seinem Platz bleibt. Dadurch werden neue Paare gebildet. Die Lehrkraft stellt eine neue Frage, und die Paare diskutieren 5 Minuten lang darüber. Dann rückt der äußere Kreis wieder einen Platz nach links.
Dies kann je nach Größe der Gruppe eine ganze Runde odermehrere Runden lang fortgesetzt werden.
Beispielfragen :
- Was machst Du gerne in deiner Freizeit?
- Wohin möchtest Du reisen? Warum?
- Was war als Kind dein Traumberuf?
- Was ist dein Lieblingsfilm? Warum?
- Welche neue Fähigkeit möchtest Du lernen?
- Was ist dein größter Traum?
- Was ist dein Lieblingsort in der Stadt?
- Was würdest Du tun, wenn du eine Million Euro hättest?
- Was ist dein Lieblingsessen? Und was magst du gar nicht?
- Was ist das lustigste Wort, das du kennst, in der Sprache, die gerade gelernt wird?
- Was würdest Du auf eine einsame Insel mitnehmen (5 Dinge)?
Tipp für Lehrkraft: Überlegen Sie sich eigene Fragen, je nach Alter, Sprachniveau etc. der Gruppe.