Dream job

What would a real dream job be like? In this exercise, students get to think about what kind of elements their their dream job could consist of.

With the help of a form to be filled in before the exercise, the students are given different words to support their description.

At the same time, the form guides them to think about topic from several different perspectives. During the conversation exercise, the form serves both as a word list and hopefully for a diverse discussion as an inspirational element

All you have to do is dream!

Cover image: Andrea Piacquadio/Pexels
Activity contributed by: PO / Niina Kuusivaara  

Exercise in small groups or pairs

Learning objectives:

  • Description
  • Giving your opinion

Instructions for this exercise

In the exercise, each student is given a form to fill in, from which they choose the options that suit them best from different categories. The categories are related to e.g. tasks, colleagues and working methods. The form can either be filled in at the beginning of the lesson or given as homework in advance.

Once the forms have been filled in, the students begin to discuss their choices with a pair or small group. The purpose is to tell what you chose and why. If someone else has made a different choice, people can compare the pros and cons of their choices. At the same time, you can practice making different clarifying questions.

Tip for teachers: a similar form is easy to use, for example. To tell you about your dream home.

Unelmatyö 

Millainen olisikaan oikea unelmatyö? Tässä harjoituksessa opiskelijat pääsevät miettimään, millaisista elementeistä heidän unelmatyönsä voisivat koostua.

Ennen harjoitusta täytettävän lomakkeen avulla opiskelijat saavat erilaisia sanoja kuvailun tueksi. Samalla lomake ohjaa heitä pohtimaan aihetta useista eri näkökulmista. Keskusteluharjoituksen aikana lomake toimii sekä sanalistana että toivottavasti monipuoliseen keskusteluun inspiroivana elementtinä.

Ei muuta kuin unelmoimaan!

Kansikuva: Andrea Piacquadio/Pexels
Tehtävän tuottanut: PO / Niina Kuusivaara

Pari- tai pienryhmäharjoitus 

Oppimistavoitteet:

  • Kuvailu
  • Mielipiteen kertominen

Ohjeet harjoitukseen 

Harjoituksessa jokaiselle opiskelijalle jaetaan täytettävä lomake, josta he valitsevat erilaisista kategorioista itselleen parhaiten sopivat vaihtoehdot. Kategoriat liittyvät esim. työtehtäviin, kollegoihin ja työskentelytapoihin. Lomakkeen voi joko täyttää tunnin aluksi tai antaa etukäteen kotitehtäväksi.

Kun lomakkeet on täytetty, opiskelijat alkavat keskustella valinnoistaan parin tai pienryhmän kanssa. Tarkoituksena on kertoa, mitä valitsi ja miksi. Jos joku toinen on valinnut eri tavalla, henkilöt voivat vertailla valintojensa hyviä ja huonoja puolia. Samalla voi harjoitella erilaisten tarkentavien kysymysten tekemistä.

Vinkki: samanlaista lomaketta on helppo käyttää myös esim. unelmakodista kertomiseen.

More exercises: