Power to the People? A Debate on Hot Topics!
Step into the shoes of a policymaker and join our C1-level classroom debate! Two teams. One controversial topic. Can you argue for or against it convincingly? Build your case, challenge others, and sharpen your speaking skills in a structured, real-time debate.
Great for improving fluency, critical thinking, and persuasive communication.
Ready to take the floor?
Cover image: freepic.com
Activity contributed by: bit schulungscenter / Emma Brösel
Exercise for the whole small group
Learning objectives:
- Practicing structured argumentation in a formal debate setting.
- Using advanced vocabulary to express political and economical viewpoints.
Instructions for this exercise
In this activity, learners participate in a structured debate to practice argumentation, critical thinking, and spoken fluency. The proposed topics are:
- The upsides and downsides of political systems such as socialism
- Climate Taxes – Are carbon taxes the best way to combat climate change?
- Animal Testing – Is animal testing justified for scientific and medical research?
If preferred, a less politically sensitive topic can be chosen instead.
Two teams (Proposition vs. Opposition) debate. Each team has three speakers, each giving an 8-minute speech in alternating order. After all speeches, a 4-minute summary is given by the first two speakers from each team (Opposition goes first).
Points of Information (brief interruptions) can be offered during main speeches (not in the first/last minute or during summaries). The speaker may accept or reject the point.
A timekeeper signals key moments with a bell or gavel (e.g., after 1, 7, and 8 minutes).
Judges decide the winner after the debate and announce the result (unanimous or majority decision).
Valtaa kansalle? Väittelyharjoitus
Valtaa kansalle? Keskustelu kuumista aiheista!
Astu päättäjän saappaisiin ja liity C1-tason luokkahuoneväittelyyn! Kaksi joukkuetta. Yksi kiistanalainen aihe. Voitko argumentoida aiheen puolesta tai sitä vastaan vakuuttavasti? Rakenna asiaasi, haasta muita ja terävöitä puhetaitojasi jäsennellyssä, reaaliaikaisessa keskustelussa.
Erinomainen harjoitus sujuvuuden, kriittisen ajattelun ja vakuuttavan viestinnän parantamiseen.
Oletko valmis käyttämään puheenvuoron?
Kansikuva: Freepic.com
Harjoituksen tuottanut: bit schulungscenter / Emma Brösel
Harjoitus koko ryhmälle
Oppimistavoitteet:
- Argumentointi muodollisessa keskusteluympäristössä
- Erikoissanaston käyttö poliittisten ja taloudellisten mielipiteiden ilmaisemisessa
Ohjeet harjoitukseen
Tässä harjoituksessa opiskelijat osallistuvat jäsenneltyyn keskusteluun harjoitellakseen argumentointia, kriittistä ajattelua ja sujuvaa puhetta. Ehdotetut aiheet ovat:
- Poliittisten järjestelmien, kuten sosialismin, hyvät ja huonot puolet
- Ilmastoverot – Ovatko hiiliverot paras tapa torjua ilmastonmuutosta?
- Eläinkokeet – Ovatko eläinkokeet perusteltuja tieteellisessä ja lääketieteellisessä tutkimuksessa?
Halutessasi voit valita poliittisesti vähemmän arkaluonteisen aiheen.
Kahden joukkueen väittely. Jokaisessa joukkueessa on kolme puhujaa, joista jokainen pitää 8 minuutin puheen vuorotellen. Kaikkien puheenvuorojen jälkeen kummankin joukkueen ensimmäinen puhuja tekee 4 minuutin yhteenvedon.
Lyhyitä keskeytyksiä voidaan sallia puheenvuorojen aikana (ei ensimmäisen eikä viimeisen minuutin tai yhteenvetojen aikana). Puhuja voi hyväksyä tai hylätä puheenvuoropyynnön.
Ajanottaja ilmoittaa esim., kun 1 min on kulunut, 1 min jäljellä ja aika päättyy.
Tuomarit päättävät voittajan väittelyn jälkeen ja ilmoittavat tuloksen (yksimielisellä tai enemmistöpäätöksellä).
Le pouvoir au peuple ! Débats sur la responsabilité et l’éthique
Le pouvoir au peuple ! Un débat sur des sujets brûlants !
Mettez-vous dans la peau d’un décideur politique et participez à notre débat en classe de niveau C1! Deux équipes. Un sujet controversé. Saurez-vous défendre votre point de vue de manière convaincante ?
Construisez votre argumentation, défiez les autres et affinez vos compétences orales dans le cadre d’un débat structuré et en temps réel.
Idéal pour améliorer votre aisance à l’oral, votre esprit critique et votre capacité à communiquer de manière persuasive.
Prêt à prendre la parole ?
Image de couverture : freepic.com
Activité contribuée par : bit schulungscenter / Emma Brösel
Exercice en groupe
Objectifs d’apprentissage :
- Pratiquer l’argumentation structurée dans le cadre d’un débat formel
- Utiliser un vocabulaire avancé pour exprimer des opinions politiques et économiques
Consignes pour l’exercice
Dans cette activité, les apprenant.es participent à un débat structuré afin de s’exercer à l’argumentation, à la réflexion critique et à l’expression orale. Les thèmes proposés sont les suivants :
- Les avantages et les inconvénients des systèmes politiques tels que le socialisme
- Taxes climatiques – Les taxes sur le carbone sont-elles le meilleur moyen de lutter contre le changement climatique ?
- Expérimentation animale – L’expérimentation animale est-elle justifiée pour la recherche scientifique et médicale ?
Si vous préférez, vous pouvez choisir un sujet moins sensible sur le plan politique.
Deux équipes (Proposition vs Opposition) débattent. Chaque équipe compte trois orateurs qui prononcent chacun un discours de 8 minutes à tour de rôle. Une fois tous les discours terminés, les deux premiers orateurs de chaque équipe, (l’Opposition commence), présentent un résumé de 4 minutes.
Des points d’information, (brèves interruptions), peuvent être soulevés pendant les discours principaux (mais pas pendant la première ou la dernière minute ni pendant les résumés). L’orateur peut accepter ou rejeter le point soulevé.
Un chronométreur signale les moments clés à l’aide d’une cloche ou d’un marteau (par exemple, après 1, 7 et 8 minutes).
Les juges désignent le vainqueur à l’issue du débat et annoncent le résultat (décision à l’unanimité ou à la majorité).
Power to the People! Debatten über Verantwortung und Ethik
Power to the People! Eine Debatte über kontroverse Themen!
Schlüpfen Sie in die Rolle eines politischen Entscheidungstragenden und nehmen Sie an unserer Debatte im Klassenzimmer der Stufe C1 teil! Zwei Teams. Ein kontroverses Thema. Können Sie überzeugend dafür oder dagegen argumentieren? Erarbeiten Sie Argumente, fordern Sie andere heraus und verbessern Sie ihre Redefähigkeiten in einer strukturierten Echtzeit-Debatte.
Hervorragend geeignet, um die Redegewandtheit, das kritische Denken und die überzeugende Kommunikation zu verbessern.
Bereit, das Wort zu ergreifen?
Titelbild: freepic.com
Aktivität beigetragen von: bit schulungscenter / Emma Brösel
Gruppenübung
Lernziele:
- Üben einer strukturierten Argumentation in einer formellen Debatte
- Verwendung eines fortgeschrittenen Wortschatzes, um politische und wirtschaftliche Positionen auszudrücken
Anleitung für diese Übung
Bei dieser Aktivität nehmen die Lernenden an einer strukturierten Debatte teil, um Argumentation, kritisches Denken und Redegewandtheit zu üben. Die vorgeschlagenen Themen sind:
- Die Vor- und Nachteile politischer Systeme wie des Sozialismus
- Klimasteuern – Sind Kohlenstoffsteuern das beste Mittel zur Bekämpfung des Klimawandels?
- Tierversuche – Sind Tierversuche für die wissenschaftliche und medizinische Forschung gerechtfertigt?
Falls gewünscht, kann stattdessen auch ein weniger politisch sensibles Thema gewählt werden.
Zwei Teams (Proposition vs. Opposition) debattieren. Jedes Team hat drei Redner:innen, die abwechselnd jeweils eine 8-minütige Rede halten. Nach allen Reden wird eine 4-minütige Zusammenfassung von den ersten Redner:innen jedes Teams gegeben (die Opposition beginnt).
Bemerkungen (kurze Unterbrechungen) können während der Hauptreden angeboten werden (nicht in der ersten/letzten Minute oder während der Zusammenfassungen). Redner:innen können diese Punkte annehmen oder ablehnen. Ein Zeitnehmer signalisiert wichtige Momente mit einer Glocke oder einem Hammer (z. B. nach 1, 7 und 8 Minuten).
Die Richter:innen entscheiden nach der Debatte über das siegreiche Team und geben das Ergebnis bekannt (einstimmiger oder Mehrheitsentscheid).







