This activity allows learners to understand and use common idiomatic expressions related to everyday situations by associating expressions with specific contexts, enrich idiomatic vocabulary and develop fluency and spontaneity in speaking. Through a card-matching game, learners will become more familiar with the culture of the country in which they live, enabling them to better understand and appreciate it.
Indeed, we all know that language is not limited to grammar and conjugation alone!
Besides, this activity also provides an opportunity to discuss language registers and different types of discourse.
Cover image: Alexandr Kähar
Expression visuals created by AI (Gemini)
Activity contributed by: CU / Audrey Fresquet
Pair or small group exercise
Learning objectives
- Vocabulary
- Cultural knowledge
Instructions for this exercise
Materials:
- Expression cards (orange)
- Picture sheets
- Definition cards (grey)
- A board / projector (for whole-class recap)
Introduction:
1. Announce that activity will focus on idiomatic expressions used in everyday situations that everyone can encounter.
2. Ask learners if they know any idiomatic expressions in their native language. Explain that all languages have colourful expressions that are widely used by native speakers.
Simple example:
Give one or two very common and visual examples and ask them to try to guess the meaning, or explain it.
- What do you see?
- What could be the meaning of this expression?
- Have you ever heard the corresponding expression? What is it?
Activity procedure:
1. Divide the class into groups of 2, 3 or 4 learners, depending on the number of people.
2. For each group, distribute the 2 Picture sheets and all the Expressions cards that have been printed and cut out beforehand.
3. Give them 5 to 10 minutes to match each Expression card with the corresponding Image, then hand out all the Definition cards for them to match.
4. Once all the images have been matched with their Expression and Definition cards, proceed with the correction by questioning each group orally, one at a time. Provide context for the use of expressions that are not well understood by offering examples or asking the learners.
Tip: Print and laminate the Expression sheets and the Expression and Definition cards to make them more durable.
Possible expansion of the activity:
Once this activity has been completed, the teacher can ask each group to use the expressions they have learnt in mini role-plays. Those dialogues, in which the expression must be used naturally and comprehensibly, can add a funny atmosphere at the end of the activity !
Tips for the teacher
As language evolves, you can create and adapt your own activity using the most commonly used expressions in your region or including more modern expressions. Learners can create new expression cards. The result will be a thematic dictionary of idiomatic expressions that learners can freely add to and consult whenever they wish in class. You can list some broad categories such as Weather, Relationships, Emotions, Health, Work/Studies, Money, etc.
This activity can lead to discussions about the similarities and differences between languages and cultures.
Idiomit
Tämän hauskan ja visuaalisen harjoituksen avulla oppijat pääsevät tutustumaan yleisiin, jokapäiväiseen elämään liittyviin idiomaattisiin ilmaisuihin, jotka rikastuttavat sanavarastoa ja tuovat lisää sujuvuutta puheeseen. Samalla voi oppia myös uutta uuden kotimaan kulttuurista.
Harjoitus tarjoaa myös oivallisen mahdollisuuden keskustella kielen rekistereistä ja tavoista käyttää kieltä.
Kansikuva: Alexandr Kähar
Idiomien kuvitukset luotu tekoälyn avulla (Gemini)
Tehtävän tuottanut: CU / Audrey Fresquet
Pari- tai pienryhmäharjoitus
Oppimistavoitteet:
- Sanasto
- Kulttuuritieto
Ohjeet harjoitukseen
Tarvittavat materiaalit:
- Ilmaisukortit (oranssit)
- Kuvapaperit
- Merkityskortit (harmaat)
- Taulu / projektori (tehtävän tarkistukseen)
Ohjeistus:
1. Kerro, että päivän aktiviteetti liittyy tavallisiin idiomaattisiin ilmaisuihin, jotka tekevät kielestä rikkaampaa.
2. Kysy oppijoilta, tietävätkö he joitakin idiomeja omilla äidinkielillään. Kerro, että monet idiomit ovat hyvin tavallisia useissa maissa, mutta jokaiseen kulttuuriin ja kieleen liittyy myös omia ilmauksia.
Anna yksinkertainen esimerkki: näytä yksi tai kaksi hyvin yleistä ja visuaalista esimerkkiä. Pyydä sitten oppijoita sanoittamaan kuvan idiomi ja kertomaan, tietävätkö he sen merkityksen.
- Mitä näet?
- Mitä tämä voisi tarkoittaa?
- Oletko kuullut tällaisen ilmauksen joskus?
Varsinainen harjoitus:
1. Jaa oppilaat 2-4 hengen ryhmiin.
2. Anna jokaiselle ryhmälle kuvapaperit ja etukäteen leikatut oranssit sanontakortit.
3. Anna opiskelijoille 5-10 minuuttia aikaa yhdistää oikea sanonta ja kuva. Kun nämä ovat valmiit, tarkista, että asiat on yhdistetty oikein, ja jaa sitten heille harmaat etukäteen leikatut merkityskortit.
4. Kun kaikki ovat valmiita, käykää vastaukset yhdessä läpi suullisesti. Kannattaa antaa myös esimerkkejä siitä, millaisissa tilanteissa ilmauksia voitaisiin käyttää.
Vinkki: Printtaa ja laminoi kortit etukäteen, jolloin voit käyttää niitä useamman kerran.
Harjoituksen jatkaminen
1. Hyvä tapa päästä harjoittelemaan ilmauksia käytännössä on pyytää opiskelijoita valmistelemaan mininäytelmät/sketsit, joissa opittuja fraaseja käytetään. Jos ryhmässä on yhtään heittäytymiskykyä, tästä saa varsin hauskan ja toiminnallisen aktiviteetin.
2. Voitte kerätä lisää erilaisia idiomeja yhdessä oppijoiden kanssa ja luoda uusia kuvakortteja esimerkiksi luovassa piirustus-/maalaustyöpajassa tai digitaalisessa ympäristössä tekoälyn avulla. Tekoälyä käytettäessä pääsee harjoittelemaan hyvin myös sanastoa, kun sille yrittää syöttää oikeanlaisia prompteja.
Harjoituksen avulla pääsee myös halutessaan keskustelemaan kielten ja kulttuurien yhtäläisyyksistä & eroista.
Expressions idiomatiques
Cette activité permet aux apprenant.es de comprendre et d’utiliser des expressions idiomatiques courantes liées à des situations quotidiennes en associant des expressions à des contextes spécifiques, d’enrichir leur vocabulaire et de développer leur aisance et leur spontanéité à l’oral. Grâce à un jeu d’association de cartes, les apprenant.es se familiariseront avec la culture du pays dans lequel ils et elles vivent, ce qui leur permettra de mieux la comprendre et l’apprécier. En effet, nous savons tous que la langue ne se limite pas à la grammaire et à la conjugaison !
De plus, cette activité offre également l’occasion de discuter des registres de langue et des différents types de discours.
Image de couverture : Alexandr Kähar
Visuels des Expressions créés par l’IA (Gemini)
Activité créée par : CU / Audrey Fresquet
Activité en équipe
Objectifs d’apprentissage :
- Vocabulaire
- Connaissances culturelles
Consigne pour cet exercice
Materiel :
- Fiches illustrées
- Cartes “Expressions” (oranges)
- Cartes “Significations” (grises)
- Un tableau / projecteur (pour récapituler avec toute la classe)
Introduction :
1. Annoncez que l’activité portera sur les expressions idiomatiques utilisées dans des situations quotidiennes que tout le monde peut rencontrer.
2. Demandez aux apprenant.es s’ils/elles connaissent des expressions idiomatiques dans leur langue maternelle. Expliquez que toutes les langues ont des expressions imagées qui sont largement utilisées par les locuteur.rice.s natif.ve.s
Proposer un exemple simple :
Donnez un ou deux exemples très courants et visuels, puis demandez à vos apprenant.es d’essayer de deviner la signification ou de l’expliquer.
- Que voyez-vous ?
- Que pourrait signifier cette expression ?
- Avez-vous déjà entendu l’expression correspondante ? Quelle est-elle ?
Déroulé de l’activité :
1. Divisez la classe en groupes de 2, 3 ou 4 apprenant.es, en fonction du nombre de personnes.
2. Pour chaque groupe, distribuez les fiches illustrées et toutes les cartes Expressions qui ont été imprimées et découpées au préalable.
3. Donnez-leur 5 à 10 minutes pour associer chaque carte Expressions à l’image correspondante, puis distribuez toutes les cartes Significations afin qu’ils les associent.
4. Une fois que toutes les images ont été associées à leurs cartes Expressions et Significations, procédez à la correction en interrogeant oralement chaque groupe, un par un. Fournissez le contexte d’utilisation des expressions qui ne sont pas bien comprises en donnant des exemples ou en interrogeant les apprenant.es.
Conseil : imprimez et plastifiez les fiches illustrées et les cartes Expressions et Significations afin de les rendre plus résistantes.






