Mentoring an alien

Giving instructions can sometimes be tricky, and it becomes especially difficult when you’re trying to give instructions to an alien! The purpose of this exercise is to explain how everyday inventions work and how they are used.

This exercise makes it easy to practice not only vocabulary but also, for example, the imperative and verb conjugations. More advanced learners can also work on different structuring techniques.

This activity can also be used for observing and practicing body language.

Cover image: created by using AI
Activity contributed by: PO / Niina Kuusivaara

Small group exercise, grammar orally, everyday life

Learning objectives:

  • Giving instructions
  • Vocabulary, grammar

Instructions for this exercise

  1. Divide students into groups.
  2. Explain them the roles:
    • 1 person is an alien that has a translating device but doesn’t have any knowledge of technology on Earth.
    • 1 person is a social instructor that tries to teach the alien how to use some simple things.
    • 1-2 persons watch and learn.
  3. Present an item at a time, and let the students explain how it works. The alien can ask further questions etc.
  4. After one item is explained, it’s time to change the roles and take the next item.

Avaruusolentoa auttamassa

Ohjeiden antaminen voi olla välillä hankalaa, ja aivan erityisen hankalaa se on, kun ohjeita yrittää antaa avaruusolennolle! Tämän harjoituksen tarkoituksena on yrittää selittää jokapäiväisten keksintöjen toimintaa ja käyttöä.

Harjoituksen avulla on helppoa harjoitella sanaston lisäksi esim. imperatiivia ja verbien taivutusta. Taitavampien oppijoiden kohdalla mukaan voi ottaa myös erilaisten jäsennyskeinojen käyttöä.

Tätä harjoitusta voi käyttää myös elekielen havainnointiin ja harjoitteluun.

Kansikuva luotu tekoälyä käyttäen
Tehtävän tuottanut: PO / Niina Kuusivaara

Pienryhmäharjoitus, kielioppia suullisesti, erilaisia tilanteita

Oppimistavoitteet:

  • Ohjeiden antaminen
  • Sanasto, kielioppi

Harjoitusohjeet

  1. Jaa opiskelijat pieniin ryhmiin.
  2. Selitä harjoituksen roolit:
    • 1 henkilö on avaruusolento, joka ymmärtää kaikkia maailman kieliä, mutta ei maapallon teknologiaa.
    • 1 henkilö on sosiaaliohjaaja, joka yrittää opastaa alienia käyttämään yksinkertaisia asioita.
    • 1-2 henkilöä kuuntelevat ja oppivat.
  3. Näytä oppijoille yksi esine kerrallaan, ja pyydä ohjaajaa selittämään, miten sitä voi käyttää. Alien voi myös kysyä tarkentavia lisäkysymyksiä jne.
  4. Kun esineen käyttö on saatu valmiiksi, vaihdetaan rooleja ja otetaan seuraava tavara.

Tutorer un extraterrestre

Donner des instructions peut parfois être délicat, et cela devient particulièrement difficile lorsque vous essayez de donner des instructions à un extraterrestre ! Le but de cet exercice est d’expliquer comment fonctionnent les inventions quotidiennes et comment elles sont utilisées.

Cet exercice permet de s’entraîner facilement non seulement au vocabulaire, mais aussi par exemple, à l’impératif et à la conjugaison des verbes. Les apprenants plus avancés peuvent également travailler différentes techniques de structures de la langue.

Cette activité peut également être utilisée pour observer et pratiquer le langage corporel.

Photo de couverture créée par l’IA
Activity contribuée par : PO / Niina Kuusivaara

Exercice en petits groupes, grammaire à l’oral, vie quotidienne

Objectifs d’apprentissage :

  • Donner des consignes
  • Vocabulaire, grammaire

Consignes pour l’exercice

  1. Divisez les apprenants.es. en groupes
  2. Expliquez leur les différents rôles :
    Une personne est un extraterrestre qui possède un appareil de traduction mais qui n’a aucune connaissance de la technologie sur Terre.
    Une personne est un instructeur qui essaie d’enseigner à l’extraterrestre comment utiliser certaines choses très simples.
    Une ou deux personnes observent et apprennent.
  3. Présenter un objet à la fois et laisser les étudiants expliquer son fonctionnement.
  4. L’extraterrestre peut poser d’autres questions, etc.4. Quand l’utilisation d’un objet a été donnée et expliquée, les apprenants.es peuvent changer de rôle et passer à la définition de l’objet suivant.

Ein Alien coachen

Anweisungen zu geben kann manchmal schwierig sein, und besonders kompliziert wird es, wenn man versucht, einem Außerirdischen Anweisungen zu geben! Ziel dieser Übung ist es, zu erklären, wie alltägliche Dinge funktionieren und wie sie verwendet werden.

Mit dieser Übung lassen sich nicht nur Vokabeln, sondern z. B. auch der Imperativ und die Konjugation von Verben leicht üben. Fortgeschrittene Lernende können auch an verschiedenen Techniken der Strukturierung arbeiten.

Diese Aktivität kann auch dazu verwendet werden, die Körpersprache zu beobachten und zu üben.

Titelbild: erstellt mit AI
Aktivität beigesteuert von: PO / Niina Kuusivaara

Kleingruppen Übung. Grammatik mündlich. Alltägliches Leben

Lernziele:

  • Anweisungen geben
  • Wortschatz, Grammatik

Anleitung für diese Übung

  1. Teilen Sie die Schüler*innen in Gruppen ein.
  2. Erklären Sie ihnen die Rollen:
    1 Person ist ein Außerirdischer, der über einen Übersetzer verfügt, aber keinerlei Kenntnisse über die Technologie der Erde hat.
    Eine Person ist ein Sozialpädagoge, der versucht, dem Außerirdischen den Gebrauch einiger einfacher Dinge beizubringen.
    1–2 Personen schauen zu und lernen.
  3. Präsentieren Sie jeweils einen Gegenstand und lassen Sie sich von den Schüler*innen erklären, wie er funktioniert. Der Außerirdische kann weitere Fragen stellen usw.
  4. Nachdem ein Punkt erklärt wurde, ist es Zeit, die Rollen zu tauschen und den nächsten Punkt zu übernehmen.

Enseña al alien

Dar instrucciones ouede ser complicado a veces, y especialmente cuando se las das a ¡un alien!

El objetivo de este ejercicio es explicar cómo funcionan algunos inventos cotidianos y cómo se usan.

Este ejercicio hace que sea sencilla la práctica no solo de vocabulario, sino también del imperativo, por ejemplo.

Los alumnos más avanzados pueden trabajar en varias técnicas de estructuración.

También se puede usar esta actividad para la observación y practicar el lenguaje corporal.

Imagen de portada: Creada con IA
Actividad aportada por: PO / Niina Kuusivaara

Ejercicio de grupos pequeños, gramática oral, vida cotidiana

Objetivos de aprendizaje:

  • Dar instrucciones
  • Vocabulario, gramática

Instrucciones del ejercicio

  1. Divide a los alumnos en grupos.
  2. Explícales los roles:
    • 1 persona es un alien con un dispositivo de traducción, pero no conoce la tecnología de la Tierra.
    • 1 person es un instructor social que trata de enseñarle a usar cosas sencillas.
    • 1-2 miran y aprenden.
  3. Se muestra un objeto cada vez, y se explica cómo funciona. El alien puede hacer más preguntas.
  4. Después de explicar un objeto, se intercambian los roles y se hace lo mismo con otro objeto.

More exercises: