Spin the wheel! Story time!

It’s storytime! Let’s spin the storywheel and create stories spontaneously.

In this exercise students get to practice spontaneous storytelling and use their imagination. At the same time it is a great way to learn specific vocabulary on different themes such as travelling, seeing a doctor or everyday chores or for more advanced learners literature .

Cover image created by AI
Activity contributed by: Johanna, Miguel and Alexander – participants in LTTA in Málaga 2025

Group exercise

Learning objectives:

  • spontaneous storytelling
  • description of things

Instructions for this exercise

Decide a set of pictures or words that are going to be the guides for the story. Using a digital spinning wheel, students need to come up with a story about the picture they get. Each one makes up a sentence, and the next one goes on with the same story, but using the picture they get from the wheel.

You can modify the wheel as you wish and choose the images according to the theme of the exercise.

You can use e.g. this wheel: https://pickerwheel.com/tools/random-image-generator/

The wheel works with Google accounts, etc. You just need to have the pictures already on your computer. Below an example of travelling themed pictures.

Aika tarinoida

On aika tarinoida! Tässä harjoituksessa pyöritetään digitaalista tarinapyörää ja luodaan tarinoita spontaanisti. Samalla päästään hyödyntämään mielikuvitusta ja harjoittelemaan opettajan valitsemaa sanastoa, esim. matkustamista, lääkärillä käyntiä tai jokapäiväisiä askareita. Edistyneempien oppijoiden kanssa tehtävän avulla voisi lähestyä vaikkapa kirjallisuutta.

Kansikuva: Luotu tekoälyn avulla
Tehtävän tuottaneet: Johanna, Miguel ja Alexander – osallistujia syksyn 2025 Málagan koulutustilaisuudessa

Harjoitus koko ryhmälle

Oppimistavoitteet:

  • Spontaani tarinankerronta
  • Asioiden kuvailu

Ohjeet harjoitukseen 

Valitse kuvia tai sanoja, joiden pohjalta tarinaa rakennetaan. Nämä syötetään digitaaliseen “onnenpyörään”, jota pyörittämällä opiskelijat saavat seuraavan sanan tarinaansa.

Harjoituksen alussa ensimmäinen pyöräyttää pyörää ja katsoo siitä esille tulevaa kuvaa/sanaa. Hän tekee lauseen, jossa käyttää kyseistä sanaa. Seuraava opiskelija pyörittää uudelleen pyörää ja jatkaa edellisen opiskelijan tarinaa uudella lauseella.

Opettaja voi valita harjoitukseen haluamiaan kuvia, jolloin harjoitus sopii oikeastaan mihin tahansa harjoiteltavaan teemaan.

Voit käyttää esim. tätä pyörää: https://pickerwheel.com/tools/random-image-generator/

(toimii mm. Google-tilien kanssa)

Ennen harjoituksen luomista sinun tulee vain ladata valitsemasi kuvat valmiiksi tietokoneelle.

C’est l’heure de l’histoire !

C’est l’heure de l’histoire ! Tournons la roue des histoires et créons des récits spontanément.

Dans cet exercice, les apprenant.es s’entraînent à raconter des histoires spontanément et à utiliser leur imagination. C’est également un excellent moyen d’apprendre du vocabulaire spécifique sur différents thèmes tels que les voyages, les visites chez le médecin ou les tâches quotidiennes, ou encore la littérature pour les apprenant.es plus avancé.es

Image de couverture : Créée par l’IA
Activité contribuée par : Johanna, Miguel et Alexander -participants du LTTA à Málaga 2025

Exercice en groupe

Objectifs d’apprentissage:

  • Raconter spontanément une histoire
  • Faire des descriptions

Consignes pour cet exercice 

Choisissez un ensemble d’images ou de mots qui serviront de guides pour l’histoire. À l’aide d’une roue numérique, les apprenant.es doivent inventer une histoire à partir de l’image sur laquelle ils/elles tombent. Chacun.e invente une phrase, puis le/la suivant.e poursuit la même histoire, mais en utilisant la nouvelle image qu’il/elle obtient à partir de la roue en la lançant à nouveau.

Vous pouvez par exemple utiliser cette roue : (fonctionne avec les comptes Google, etc.)

https://pickerwheel.com/tools/random-image-generator/

Il vous suffit d’avoir les photos déjà sur votre ordinateur. Vous trouverez ci-dessous un exemple de photos sur le thème du voyage.

Story time!

Es ist Zeit für Geschichten! Drehen wir das Geschichtenrad und lassen wir Geschichten spontan entstehen.

In dieser Übung üben die Schüler:innen das spontane Erzählen von Geschichten und nutzen dabei ihre Fantasie.

Gleichzeitig ist es eine großartige Möglichkeit, spezifisches Vokabular zu verschiedenen Themen wie Reisen, Arztbesuche oder alltägliche Aufgaben zu lernen, oder für fortgeschrittenere Lernende Literatur.

Titelbild: Erstellt von KI
Beitrag von: Johanna, Miguel und Alexander – Teilnehmer des LTTA in Málaga 2025

Gruppenübung

Lernziele:

  • Spontanes Geschichtenerzählen
  • Beschreibung von Dingen

Anleitung für diese Übung

Entscheiden Sie sich für eine Reihe von Bildern oder Wörtern, die als Wegweiser für die Geschichte dienen sollen. Mit Hilfe eines digitalen Glücksrads müssen die Schüler:innen eine Geschichte zu dem zugeteilten Bild erfinden. Jeder denkt sich einen Satz aus, und der Nächste fährt mit derselben Geschichte fort, verwendet jedoch das Bild, das er vom Glücksrad erhält.

Sie können das Rad nach Belieben verändern und die Bilder entsprechend dem Thema der Übung auswählen.

Sie können beispielsweise dieses Rad verwenden: (funktioniert mit Google-Konten etc.)

https://pickerwheel.com/tools/random-image-generator/

Sie müssen lediglich die Bilder bereits auf Ihrem Computer gespeichert haben. Nachfolgend finden Sie ein Beispiel für Bilder zum Thema Reisen.

More exercises: