Tell a Story with Comics!
This fun and easy activity gets students telling each other stories while practicing everyday vocabulary. Pictures and guiding questions make it easier to come up with ideas – and the results are always creative!
You can use ready-made comic strips from newspapers or online – or ask students to draw their own!
Cover image and comic strips created by AI (Gemini and ChatGPT)
Activity contributed by: PO / Anni Toikka
Pair exercise
Learning objectives
- Describing events
- Everyday vocabulary
Instructions for this exercise
Students work in pairs. Give them the comic strips either as printouts or through an online learning platform.
The students’ task is to look at the comic strips and tell stories about them with their partner. The activity can be done in different ways.
Option 1: Only one student tells the story using the comic strip. The other listens and asks follow-up questions. Then they move on to the next comic strip and switch roles.
Option 2: The pair creates the story together by discussing it.
Tips for teachers
You can give students a time limit, e.g. 3 minutes per picture.
You can also provide support questions to help them talk, such as:
Who is in the picture? Where are they? What are they doing? Why?
How do they feel? Do they have a problem? What is it? How is the problem solved? What happens next?
You can also use ready-made comic strips for this activity – or even draw some yourself!
Kerro sarjakuvasta
Sarjakuvista kertominen on hauska ja helppo harjoitus, jossa opiskelijat kertovat toisilleen tarinoita ja harjoittelevat arkielämän sanastoa. Kuvat ja apukysymykset helpottavat tarinoiden keksimistä.
Voit käyttää harjoitukseen myös valmiita sarjakuvia vaikkapa sanomalehdistä – tai pyytää opiskelijoita itse piirtämään sarjakuvia!
Kansikuva ja sarjakuvat luotu tekoälyllä (Gemini ja ChatGPT)
Tehtävän tuottanut: PO / Anni Toikka
Pariharjoitus
Oppimistavoitteet:
- Tapahtumien kuvailu
- Arkielämän sanaston harjoittelu
Ohjeet harjoitukseen
Opiskelijat työskentelevät pareittain. Jaa heille sarjakuvat joko tulostettuna tai esimerkiksi jollakin sähköisellä oppimisalustalla.
Opiskelijoiden tehtävänä on katsoa sarjakuvia ja kertoa niistä parin kanssa tarinoita. Tehtävän voi tehdä eri tavoin.
Vaihtoehto 1: Vain yksi opiskelija kertoo tarinan sarjakuvan avulla. Toinen kuuntelee ja kysyy tarkentavia kysymyksiä. Tämän jälkeen siirrytään seuraavaan sarjakuvaan ja vaihdetaan vuoroja.
Vaihtoehto 2: Pari kehittelee tarinaa yhdessä keskustellen.
Vinkkejä opettajille
Voit antaa opiskelijoille aikarajan, esim. 3 minuuttia per kuva.
Voit antaa opiskelijoille puhumisen tueksi apukysymyksiä, kuten:
Kuka kuvassa on? Missä hän on? Mitä hän tekee? Miksi? Miltä hänestä tuntuu? Onko hänellä jokin ongelma? Mikä? Miten ongelma ratkeaa? Mitä tapahtuu seuraavaksi?
Voit käyttää myös valmiita sarjakuvia tai vaikkapa piirtää sellaisia itse!
Histoires en bandes dessinées
Racontez une histoire avec des bandes dessinées !
Cette activité amusante et facile à mettre en place permet aux apprenant.es de se raconter des histoires tout en pratiquant le vocabulaire de la vie quotidienne.
Les images et les questions guides facilitent la recherche d’idées et les résultats sont toujours créatifs !
Vous pouvez utiliser des bandes dessinées toutes prêtes tirées de journaux ou trouvées en ligne, ou demander aux apprenant.es de dessiner les leurs !
Vous trouverez 7 bandes dessinées dans notre banque de ressources.
Cover image and comic strips created by AI (Gemini and ChatGPT)
Activity contributed by: PO / Anni Toikka
Exercice en binôme
Objectifs d’apprentissage:
- Décrire des événements
- Vocabulaire de la vie quotidienne
Consigne pour cet exercice
Les apprenant.es travaillent par deux. Donnez-leur les bandes dessinées sous forme imprimée ou via une plateforme d’apprentissage en ligne.
La tâche des apprenant.es consiste à regarder les bandes dessinées et à raconter des histoires à leur partenaire. L’activité peut être réalisée de différentes manières.
Option 1 : un.e seul.e apprenant.e invente et raconte une histoire à l’aide de la bande dessinée. L’autre écoute et pose des questions complémentaires. Ils/Elles passent ensuite à la bande dessinée suivante et inversent les rôles.
Option 2 : le binôme crée l’histoire ensemble en en discutant.
Conseils pour les enseignant.es
Vous pouvez imposer une limite de temps aux apprenant.es, par exemple 3 minutes par image.
Vous pouvez également leur fournir des questions d’amorce pour les aider à parler, telles que :
Qui figure sur l’image? Où se trouvent-ils? Que font-ils? Pourquoi? Comment se sentent-ils? Ont-ils un problème? Quel est-il? Comment le problème est-il résolu? Que se passe-t-il ensuite?
Vous pouvez également utiliser des bandes dessinées toutes faites – ou même en dessiner vous-même !
Comic Geschichte
Erzählen Sie eine Geschichte mit Comics!
Diese unterhaltsame und einfache Aktivität bringt die Schüler:innen dazu, sich gegenseitig Geschichten zu erzählen und dabei alltägliche Vokabeln zu üben.
Bilder und Leitfragen erleichtern das Entwickeln von Ideen – und die Ergebnisse sind immer kreativ!
Sie können fertige Comics aus Zeitungen oder aus dem Internet verwenden – oder die Schüler:innen bitten, ihre eigenen zu zeichnen!
In unserer Materialbank finden Sie 7 Comics.
Titelbild und Comics erstellt von KI (Gemini und ChatGPT)
Aktivität beigesteuert von: PO / Anni Toikka
Paarübung
Lernziele:
- Ereignisse beschreiben
- Alltagswortschatz
Anweisungen für die Aktivität
Die Schüler:innen arbeiten zu zweit. Geben Sie ihnen die Comics entweder als Ausdruck oder über eine Online-Lernplattform.
Die Aufgabe der Paare besteht darin, sich die Comics anzusehen und mit ihrem Partner Geschichten dazu zu erzählen. Die Aktivität kann auf verschiedene Arten durchgeführt werden.
Option 1: Nur ein:e Schüler:in erzählt die Geschichte anhand des Comics. Die andere Person hört zu und stellt Folgefragen. Dann gehen sie zum nächsten Comic über und tauschen die Rollen.
Option 2: Das Paar denkt sich die Geschichte gemeinsam im Dialog aus.
Tipps für Lehrkräfte
Sie können den Schüler:innen ein Zeitlimit setzen, z. B. 3 Minuten pro Bild.
Sie können auch unterstützende Fragen stellen, um ihnen beim Sprechen zu helfen, zum Beispiel:
Wer ist auf dem Bild zu sehen?
Wo sind sie?
Was machen sie? Warum?
Wie fühlen sie sich?
Haben sie ein Problem? Was ist das?
Wie wird das Problem gelöst?
Was passiert als Nächstes?
In unserer Materialbank finden Sie 7 Comics für diese Aktivität.
Sie können auch fertige Comics verwenden – oder sogar selbst welche zeichnen!
Comic Story
¡Cuenta historias con cómics!
Esta divertida y sencilla actividad pone a los alumnos a contarse historias practicando vocabulario cotidiano.
Las imágenes y las preguntas guía hacen que sea más fácil tener ideas, y los resultados son siempre creativos.
Se pueden usar cómics ya creados en periódicos o en internet, o hacer que los alumnos dibujen sus propios cómics.
En nuestro banco de materiales hay 7 tiras de cómic.
Cover image and comic strips created by AI (Gemini and ChatGPT)
Activity contributed by: PO / Anni Toikka
Ejercicio por parejas
Objetivos de aprendizaje:
- Describir eventos
- Vocabulario cotidiano
Instrucciones para la actividad
Los alumos trabajan por aprejas. Reciben una tira de cómic o bien impresa o por una plataforma online.
La tarea de los alumnos consiste en observar la tira de cómic y contar una historia sobre ella con su compañero de trabajo. Se puede hacer de varias maneras.
Opción 1: Un único alumno cuenta la historia usando la tira de cómic. El otro escucha y hace preguntas después. Luego pasan a la siguiente tira e intercambian papeles.
Opción 2: Crean la historia entre los dos.
Consejo para profesores
Se puede dar a los alumnos un límite de tiempo, por ejemplo 3 minutos por imagen.
Tampién se pueden proporcionar preguntas de apoyo para animarlos a hablar, como:
¿Quién hay en la imagen?
¿Dónde se encuentran?
¿Qué hacen? ¿Por qué?
¿Cómo se sienten?
¿Tienen algún problema? ¿Cuál?
¿Cómo se resuelve el problema?
¿Qué sucede después?
En nuestro banco de materiales hay 7 tiras de cómic
También se pueden usar cómics ya existentes, o ¡incluso dibujarlas tú!







