This or that?

This or that? You can only pick one! This fun and easy activity helps students talk to different classmates, share opinions, and get to know each other. The game is also super easy to adapt for any group!

Cover image: Riina Merisaari
Activity contributed by: PO / Anni Toikka

Exercise for the whole group

Learning objectives:

  • Getting to know each other
  • Building group spirit

Instructions for this exercise

Setup:

You’ll need an open space, such as a hallway or schoolyard. Students begin by standing in the middle.

How it works:

  • The teacher gives two options — for example, “Cats or dogs?”
  • Students who choose the first option move to the left; those who choose the second move to the right.
  • In each group, students talk for a few minutes about why they chose that option.
  • The teacher then asks a new question, and students move again according to their choice.

Tips:

For large classes, divide students into smaller groups for the discussions.

If students don’t know each other yet, they should introduce themselves at the start of each new conversation.

Examples for questions

  • Cats or dogs?
  • Early bird or night owl?
  • Car or bike?
  • Beach or mountains?
  • Pizza or burger?
  • Night out or night in?
  • Summer or winter?
  • Museum or cinema?
  • Starter or dessert?
  • Rain or snow?

Tip for teachers: Make up your own questions, based on the group’s age, language level etc.

Tämä vai tuo? 

Tämä vai tuo? Voit valita vain yhden! Tämän hauskan ja helpon harjoituksen avulla opiskelijat tutustuvat toisiinsa, harjoittelevat mielipiteiden kertomista ja oppivat lisää toisistaan. Peli sopii hyvin esimerkiksi lukuvuoden alkuun uudelle ryhmälle. Sitä on myös helppo mukauttaa erilaisille opiskelijaryhmille!

Kansikuva: Riina Merisaari
Harjoituksen tuottanut: PO / Anni Toikka

Harjoitus koko ryhmälle 

Oppimistavoitteet:

  • Tutustuminen
  • Ryhmähengen luominen

Ohjeet harjoitukseen 

Harjoitusta varten tarvitaan jonkin verran tilaa (esim. käytävä tai piha). Opiskelijat aloittavat seisomalla tilan keskellä.

Opettaja esittää kaksi vaihtoehtoa, esimerkiksi “Kissa vai koira?”. Ensimmäisen vaihtoehdon kannattajat siirtyvät vasemmalle, toisen vaihtoehdon valinneet oikealle.

Kummassakin ryhmässä opiskelijat saavat keskustella muutaman minuutin ajan siitä, miksi he valitsivat kyseisen vaihtoehdon. Sen jälkeen opettaja esittää uuden kysymyksen ja opiskelijat siirtyvät jälleen valintansa mukaan.

Vinkkejä:

Jos opiskelijat eivät tunne toisiaan, heitä voi ohjata esittelemään itsensä aina uuden keskustelun alussa. Suurissa ryhmissä keskustelut voidaan käydä pienemmissä, muutaman hengen ryhmissä.

Esimerkkikysymyksiä

  • Kissa vai koira?
  • Auto vai polkupyörä?
  • Rannalle vai vuoristoon?
  • Pizza vai hampurilainen?
  • Kesä vai talvi?
  • Aamuvirkku vai iltaihminen?
  • Museo vai elokuva?
  • Alkuruoka vai jälkiruoka?
  • Sade vai lumisade?
  • Ilta kotona yksin vai ilta ulkona ystävien kanssa?

Vinkki opettajille: Keksi itse kysymyksiä, jotka sopivat ryhmällesi (kielitaidon taso, ikä jne.).

Ceci ou cela ? 

Ceci ou cela ? Tu ne peux choisir qu’une seule option ! Cette activité amusante et facile aide les apprenant.es à discuter avec différents camarades de classe, à partager leurs opinions et à mieux se connaître. Le jeu est également très facile à adapter à n’importe quel groupe !

Image de couverture : Riina Merisaari
Activité proposée par : PO / Anni Toikka

Exercice pour tout le groupe 

Objectifs d’apprentissage:

  • Faire connaissance
  • Créer un esprit d’équipe

Consignes pour cet exercice 

Vous aurez besoin d’un espace ouvert, tel un couloir ou une cour d’école. Les apprenant.es commencent par se placer au milieu

L’enseignant.e donne deux options, par exemple « Chats ou chiens ? ».

Les apprenant.es qui choisissent la première option se déplacent vers la gauche ; ceux et celles qui choisissent la deuxième option se déplacent vers la droite.

Dans chaque groupe, les apprenant.es discutent pendant quelques minutes des raisons qui les ont poussé.es à choisir cette option.

L’enseignant.e pose ensuite une nouvelle question et les apprenant.es se déplacent à nouveau en fonction de leur choix.

Conseils : Pour les groupes nombreux, divisez les apprenant.es en petits groupes pour les discussions.

Si les apprenant.es ne se connaissent pas encore, ils et elles doivent se présenter au début de chaque nouvelle conversation.

Exemples de questions :

  • Chats ou chiens ?
  • Lève-tôt ou couche-tard ?
  • Voiture ou vélo ?
  • Plage ou montagne ?
  • Pizza ou hamburger ?
  • Sortir le soir ou rester à la maison ?
  • Été ou hiver ?
  • Musée ou cinéma ?
  • Entrée ou dessert ?
  • Pluie ou neige ?

Conseil aux enseignant.es : inventez vos propres questions en fonction de l’âge et du niveau linguistique du groupe, etc.

Dies oder das? 

Dies oder das? Es kann nur eins ausgewählt werden! Diese unterhaltsame und einfache Aktivität hilft den Schüler:innen, mit verschiedenen Lernenden zu sprechen, Meinungen auszutauschen und sich gegenseitig kennenzulernen. Das Spiel lässt sich auch ganz einfach an jede Gruppe anpassen!

Titelbild: Riina Merisaari
Aktivität beigesteuert von: PO / Anni Toikka

Übung für die ganze Gruppe

Lernziele:

  • Sich gegenseitig kennenlernen
  • Gruppengefühl entwickeln

Anleitung für diese Übung 

Sie benötigen einen offenen Raum, z. B. einen Flur oder einen Schulhof. Die Schüler:innen stehen zu Beginn in der Mitte.

Die Lehrkraft stellt dann eine neue Frage, und die Schüler:innen bewegen sich entsprechend ihrer Wahl erneut.

Die Lehrkraft gibt zwei Optionen vor – zum Beispiel „Katzen oder Hunde?“

Die Schüler:innen, die sich für die erste Option entscheiden, bewegen sich nach links; diejenigen, die sich für die zweite Option entscheiden, bewegen sich nach rechts.

In jeder Gruppe sprechen die Schüler:innen einige Minuten darüber, warum sie diese Option gewählt haben.

Hinweise: Bei großen Klassen sollten die Schüler:innen für die Diskussionen in kleinere Gruppen aufgeteilt werden.

Wenn sich die Schüler:innen noch nicht kennen, sollten sie sich zu Beginn jedes neuen Gesprächs vorstellen.

Beispiele für Fragen

  • Katzen oder Hunde?
  • Frühaufsteher oder Nachteule?
  • Auto oder Fahrrad?
  • Strand oder Berge?
  • Pizza oder Burger?
  • Ausgehen oder zu Hause bleiben?
  • Sommer oder Winter?
  • Museum oder Kino?
  • Vorspeise oder Dessert?
  • Regen oder Schnee?

Hinweis für Lehrkräfte: Stellen Sie Ihre eigenen Fragen zusammen, basierend auf dem Alter der Gruppe, dem Sprachniveau usw.

¿Esto o aquello? 

¿Esto o aquello? ¡Solo puedes elegir uno! Esta sencilla y divertida actividad ayuda a los alumnos a hablar con varios compañeros, compartir opiniones y conocerse. ¡Y se adapta fácilmente a cualquier grupo!

Imagen de portada: Riina Merisaari
Actividad aportada por: PO / Anni Toikka

Ejercicio para todo el grupo

Objetivos de aprendizaje:

  • Conocerse unos a otros
  • Crear espíritu de grupo

Instrucciones para el ejercicio 

Hace falta un espacio abierto, como un vestíbulo o eun patio. Los alumnos empiezan de pie en el centro.

El profesor ofrece dos opciones, por ejemplo, «¿Gatos o perros?”

Los alumnos que elijan la primera opción se mueven a la izquierda, los que elijan la segunda se

Los alumnos de cada grupo charlan un rato sobre por qué han elegido esa opción.

El profesor hace otra pregunta, y los alumnos vuelven a moverse según su elección.

Consejos: En grupos grandes, divide a los alumnos en grupos más pequeños para las conversaciones.

Si los alumnos no se conocen aún, deberían presentarse al principio de cada conversación.

Ejemplos de preguntas

  • ¿Gatos o perros?
  • ¿Por la mañana o por la noche?
  • ¿Coche o bicicleta?
  • ¿Playa o montaña?
  • ¿Pizza o hamburguesa?
  • ¿Salir por la noche o quedarse en casa?
  • ¿Verano o invierno?
  • ¿Museo o cine?
  • ¿Entrantes o postre?
  • ¿Lluvia o nieve?

Consejo para profesores: Inventa tus propias preguntas, dependiendo de la edad del grupo, su nivel del idioma, etc.

More exercises: