Good mood

Let’s focus on the good things – big or small! In this exercise, students discuss about different positive feelings and aspects in their everyday life. Together they determine what the good mood means, and how is it possible to spread it among others.

Cover image: Sara Kaartinen
Activity contributed by: PO / Johanna Pihlava  

Learning objectives: 

  • Expressing feelings
  • Telling examples
  • Interaction 

Instructions for this exercise

Teacher divides students into groups and gives each group a set of cards. First card provides some vocabulary: it might be useful to check the words together with the whole group before starting the exercise in smaller groups.

After that, students in a group pick up a card, and everyone answers the same question. The idea in this exercise is to focus on good things, no matter how small they are. The students should also discuss together about the themes that come up, and seek interaction.

Give instructions on the topic and tell them that there are no right or wrong answers to these questions, but it is good if you come up with a lot of different perspectives.

The purpose is to exchange ideas and think about taking care of and nurturing the mind and also spreading the good mood to others.

Let’s focus on the good things!

Hyvä mieli 

Keskitytään hyviin asioihin – pieniin tai suuriin! Tässä harjoituksessa opiskelijat keskustelevat erilaisista positiivisista tunteista ja näkökannoista, jotka liittyvät jokapäiväiseen elämään. Opiskelijat määrittelevät yhdessä, mitä hyvä mieli tarkoittaa ja miten sitä voi levittää muiden keskuuteen.

Kansikuva: Sara Kaartinen
Tehtävän tuottanut: PO / Johanna Pihlava

Pienryhmäharjoitus 

Oppimistavoitteet:

  • Tunteiden ilmaiseminen
  • Esimerkkien kertominen
  • Vuorovaikutus

Ohjeet harjoitukseen 

Opettaja jakaa opiskelijat pienryhmiin ja jakaa jokaiselle ryhmälle pinon kortteja. Ensimmäisessä kortissa on vähän sanastoa: halutessaan sanat voi katsoa läpi ensin koko ryhmän kanssa.

Seuraavaksi opiskelijat nostavat pinosta uuden kortin, ja jokainen ryhmän jäsen vastaa samaan kysymykseen. Harjoituksen ideana on keskittyä hyviin asioihin, pieniin ja suuriin. Opiskelijoiden pitäisi myös keskustella esille nousevista teemoista ja pyrkiä vuorovaikutukseen.

Ennen harjoituksen aloittamista alusta aihe ja kerro, ettei tässä harjoituksessa ole oikeita tai vääriä vastauksia, mutta on hyvä, jos ryhmässä löydetään erilaisia näkökulmia aiheisiin.

Tarkoituksena on vaihtaa ajatuksia ja pohtia, miten omaa mieltään ja henkistä hyvinvointiaan voi hoitaa – ja samalla levittää hyvää mieltä ympärilleen.

Keskitytään hyviin asioihin!

Bonne humeur

Concentrons-nous sur les choses positives, qu’elles soient grandes ou petites ! Dans cet exercice, les apprenant.es discutent des différents sentiments positifs et aspects de leur vie quotidienne. Ensemble, ils et elles déterminent ce que signifie la bonne humeur et comment il est possible de la transmettre aux autres.

Image de couverture : Sara Kaartinen
Activité contribué par : PO / Johanna Pihlava

Exercice en petits groupes

Objectifs d’apprentissage :

  • Exprimer ses sentiments
  • Donner des exemples
  • Interagir avec autrui

Consignes pour cet exercice

L’enseignant.e divise les apprenant.es en groupes et distribue à chaque groupe un jeu de cartes. La première carte fournit du vocabulaire : il peut être utile de vérifier les mots avec l’ensemble du groupe avant de commencer l’exercice en petits groupes.

Ensuite, les apprenant.es d’un groupe prennent une carte et répondent tous.tes à la même question. L’idée de cet exercice est de se concentrer sur les choses positives, aussi minimes soient-elles. Les apprenant.es doivent également discuter ensemble des thèmes abordés et chercher à interagir.

Donnez des informations sur le sujet et précisez qu’il n’y a pas de bonne ou de mauvaise réponses à ces questions, mais qu’il est bon de proposer des points de vue différents.

L’objectif est d’échanger des idées et de réfléchir à la manière de prendre soin de son esprit et de le nourrir, mais aussi de transmettre sa bonne humeur aux autres.

Concentrons-nous sur les choses positives !

Gute Laune

Konzentrieren wir uns auf die guten Dinge – egal ob groß oder klein! In dieser Übung diskutieren die Schüler*innen über verschiedene positive Gefühle und Aspekte ihres Alltags. Gemeinsam legen sie fest, was gute Laune bedeutet und wie man sie auf andere übertragen kann.

Titelbild: Sara Kaartinen
Beitrag von: PO / Johanna Pihlava

Kleingruppen-Übung

Lernziele :

  • Gefühle ausdrücken
  • Beispiele nennen
  • Interaktion

Anleitung 

Die Lehrkraft teilt die Schüler*innen in Gruppen ein und gibt jeder Gruppe einen Satz Karten. Die erste Karte enthält einige Vokabeln: Es kann sinnvoll sein, die Wörter gemeinsam mit der ganzen Gruppe durchzugehen, bevor die Übung in kleineren Gruppen beginnt.

Danach ziehen die Schüler*innen einer Gruppe eine Karte und alle beantworten dieselbe Frage. Die Idee dieser Übung ist es, sich auf gute Dinge zu konzentrieren, egal wie klein sie auch sein mögen. Die Schüler*innen sollten auch gemeinsam über die aufkommenden Themen diskutieren und Interaktion suchen.

Geben Sie Anweisungen zum Thema und erklären Sie, dass es keine richtigen oder falschen Antworten auf diese Fragen gibt, aber dass es gut ist, wenn Sie viele verschiedene Perspektiven entwickeln.

Der Sinn besteht darin, Ideen auszutauschen und darüber nachzudenken, wie man sich um seine mentale Gesundheit kümmert und pflegt und auch gute Laune an andere weitergibt.

Konzentrieren wir uns auf die guten Dinge!

Buen humor

Centrémonos en las cosas buenas – ¡Grandes o pequeñas!

En este ejercicio, los alumnos debaten sobre sentimientos positivos y aspectos de su vida diaria. Juntos decidirán lo que significa buen humor y cómo se puede propagar a los demás.

Imagen de portada: Sara Kaartinen
Actividad aportada por: PO / Joahanna Pihlava

Ejercicio para grupos pequeños

Objetivos de aprendizaje:

  • Expresar sentimientos
  • Contar ejemplos
  • Interacción

Instrucciones del ejercicio

Se divide la clase en grupos y se les da a cada uno un set de cartas. La primera carta proporciona vocabulario. Puede resultar útil repasar el vocabulario con el grupo entero antes de empezar el ejercicio.

Después, los alumnos en grupo van eligiendo una carta, y todos responden a la misma pregunta. La idea del ejercicio es centrarse en cosas buenas, da igual lo pequeñas que sean. Los alumnos deberían debatir también los temas que salgan en la conversación, y buscar la interacción.

Se les da a los alumnos las instrucciones sobre el tema a tratar y se les aclara que no hay respuestas incorrectas a estas preguntas, sino que es bueno ver varias perspectivas.

La finalidad es intercambiar ideas y pensar en cuidar y nutrir la mente, así como contagiar el buen humor a los demás.

¡Centrémonos en las cosas buenas!

More exercises: