Words – and especially names – often evoke a lot of images. In this creative exercise, the purpose is to immerse yourself in thinking about the images evoked by the words and make up stories based on them.
The exercise is best suited for more advanced language learners. Before starting, the teacher decides whether the fictitious names are from books or movies, and instructs the learners accordingly to think about the possible content of the stories.
The assignment can also be used as an introduction to a writing or illustration exercise. In any case, with the help of the exercise, it is possible to let your imagination run wild and immerse yourself in the world of words.
Cover image: Freepic.com
Activity contributed by: PO / Niina Kuusivaara
Exercise in small groups
Learning objectives:
- Telling, describing
- Telling a story
Instructions for this exercise
In this exercise, students look for associations and try to tell stories that arise from mental images.
In the exercise, students are given fictitious book/movie titles – they should tell what kind of cover or story could be associated with the name. In the exercise, you can use images or borrow content from a familiar story.
If you wish, you can also continue the exercise with a writing or illustration exercise, but the most important thing is to give space for discussion and the different images that the names evoke. The names given in the assignment should also be modified according to the group – e.g. The Last Samurai could be made into a version of The Last Londoner.
Name ideas for the exercise:
- Travels
- Unknown student
- The riddle of the stairs
- Mission impossible
- Dangerous wisdom
- Flowers, flowers!
- An ode to life
- Seven siblings
- In 2080
Tip: You can also come up with additional names based on the level and interests of the group. It is also a good idea to use adaptations of classic works from your own home country in the names
Mielikuvia
Sanat – ja erityisesti nimet – herättävät usein paljon mielikuvia. Tässä luovassa harjoituksessa on tarkoitus uppoutua miettimään sanojen herättämiä mielikuvia ja keksiä tarinoita niiden perusteella.
Harjoitus sopii parhaiten edistyneemmille kielenoppijoille. Ennen aloittamista opettaja päättää, ovatko fiktiiviset nimet kirjoista vai elokuvista, ja ohjeistaa oppijat tämän mukaan miettimään tarinoiden mahdollisia sisältöjä.
Tehtävää on mahdollista käyttää myös alustuksena kirjoitus- tai kuvitusharjoitukseen. Joka tapauksessa harjoituksen avulla on mahdollista päästää mielikuvitus liikkeelle ja uppoutua sanojen maailmaan.
Kansikuva: Freepic.com
Tehtävän tuottanut: PO / Niina Kuusivaara
Pienryhmäharjoitus
Oppimistavoitteet:
- Kertominen, kuvailu
- Tarinan kertominen
Ohjeet harjoitukseen
Tässä harjoituksessa opiskelijat etsivät assosiaatioita ja pyrkivät kertomaan tarinoita, jotka syntyvät mielikuvista.
Harjoituksessa opiskelijoille jaetaan fiktiivisiä kirjan/elokuvan nimiä – heidän pitäisi kertoa, millainen kansikuva tai tarina nimeen voisi liittyä. Harjoituksessa voi käyttää mielikuvista tai lainata sisältöä jostakin tutusta tarinasta.
Halutessaan harjoitusta voi jatkaa myös kirjoitus- tai kuvitusharjoituksella, mutta tärkeintä on antaa tilaa keskustelulle ja erilaisille mielikuville, joita nimet herättävät. Tehtävässä annettavia nimiä kannattaa muokata myös ryhmän mukaan – esim. elokuvasta Viimeinen samurai voisi tehdä version Viimeinen turkulainen.
Nimi-ideoita harjoitukseen:
- Matkani
- Tuntematon opiskelija
- Portaiden arvoitus
- Mahdoton tehtävä
- Vaarallinen viisaus
- Kukkia, kukkia!
- Oodi elämälle
- Seitsemän sisarusta
- Vuonna 2080
Vinkki: Lisänimiä voi keksiä myös ryhmän tason ja kiinnostuksen kohteiden mukaan. Nimissä kannattaa käyttää myös oman kotimaan klassikkoteoksista tehtyjä muunnoksia.
Images
Les mots, et en particulier les noms, évoquent souvent de nombreuses images. Dans cet exercice créatif, l’objectif est de se plonger dans la réflexion sur les images évoquées par les mots et d’inventer des histoires à partir de celles-ci.
Cet exercice est particulièrement adapté aux apprenant.es de langue avancés. Avant de commencer, l’enseignant.e décide si les noms fictifs proviennent de livres ou de films et demande aux apprenant.es de réfléchir au contenu possible des histoires.
Cet exercice peut également servir d’introduction à un exercice d’écriture ou d’illustration. Dans tous les cas, il permet de laisser libre cours à son imagination et de se plonger dans l’univers des mots.
Image de couverture : Freepic.com
Activité contribué par : PO/ Niina Kuusivaara
Objectifs d’apprentissage:
- Décrire
- Raconter une histoire
Consignes pour cet exercice
Dans cet exercice, les apprenant.es recherchent des associations d’idées et essaient de raconter des histoires qui découlent d’images mentales.
Les apprenant.es reçoivent des titres de livres ou de films et doivent imaginer quelle couverture ou quelle histoire pourrait correspondre à ce titre.
Dans cet exercice, vous pouvez utiliser des images existantes ou emprunter le contenu d’une histoire connue.
Si vous le souhaitez, vous pouvez également poursuivre l’exercice par un exercice d’écriture ou d’illustration, mais le plus important est de laisser place à la discussion et aux différentes images que les noms évoquent.
Les noms donnés dans les attributions de départ doivent également être modifiés en fonction du groupe – par exemple, Le Dernier Samouraï pourrait devenir une version du Dernier Londonien.
Idées de noms pour l’exercice
- Le Petit Prince
- Cahier pour un retour au pays natal L’Alchimiste
- Le tour du monde en 80 jours
- La Vie devant soi
- Enfance
- Sur la route
- Mission impossible
- La journée de la jupe
- Le dîner de cons
- Intouchables
- Le Père Noël est une ordure
- Les Chemins de l’Ecole
Conseil : vous pouvez également trouver d’autres noms en fonction du niveau et des centres d’intérêt du groupe. Il est également judicieux d’utiliser des adaptations d’œuvres classiques de votre propre pays dans les noms.
Bilder
Wörter – und insbesondere Namen – rufen oft viele Bilder hervor. In dieser kreativen Übung geht es darum, sich ganz auf die Bilder einzulassen, die durch die Wörter hervorgerufen werden, und darauf basierend Geschichten zu erfinden.
Die Übung eignet sich am besten für fortgeschrittene Sprachlernende. Vor Beginn entscheidet die Lehrkraft, ob die fiktiven Namen aus Büchern oder Filmen stammen, und weist die Lernenden entsprechend an, über den möglichen Inhalt der Geschichten nachzudenken.
Die Aufgabe kann auch als Einführung in eine Schreib- oder Illustrationsübung verwendet werden. In jedem Fall kann man mit Hilfe der Übung seiner Fantasie freien Lauf lassen und in die Welt der Wörter eintauchen.
Titelbild: Freepic.com
Aktivität bereitgestellt von: PO/ Niina Kuusivaara
Lernziele:
- Erzählen, beschreiben
- Eine Geschichte erzählen
Anleitung für diese Übung
In dieser Übung suchen die Schüler:innen nach Assoziationen und versuchen, Geschichten zu erzählen, die sich aus Bildern ergeben.
In der Übung erhalten die Schüler fiktive Buch-/Filmtitel – sie sollen erzählen, welche Art von Cover oder Geschichte mit dem Namen assoziiert werden könnte. In der Übung können Sie Bilder verwenden oder Inhalte aus einer bekannten Geschichte übernehmen.
Wenn Sie möchten, können Sie die Übung auch mit einer Schreib- oder Illustrationsübung fortsetzen, aber das Wichtigste ist, Raum für Diskussionen und die verschiedenen Bilder zu schaffen, die die Namen hervorrufen. Die in der Aufgabe angegebenen Namen sollten auch entsprechend der Gruppe angepasst werden – z. B. könnte „Der letzte Samurai“ zu einer Version von „Der letzte Londoner“ umgewandelt werden.
Namensvorschläge für die Übung
- Reisen
- Unbekannter Schüler
- Das Rätsel der Treppe
- Mission Unmöglich
- Gefährliche Weisheit
- Blumen, Blumen!
- Eine Ode an das Leben
- Sieben Geschwister
- Im Jahr 2080
Tipp: Sie können auch zusätzliche Namen basierend auf dem Niveau und den Interessen der Gruppe entwickeln. Es ist auch eine gute Idee, Adaptionen klassischer Werke aus Ihrem eigenen Heimatland in den Namen zu verwenden.
Imágenes
Las palabras, y especialmente los nombres, suelen evocar muchas imágenes. En este creativo ejercicio, el objetivo es sumergirte en las imágenes que para ti representen las palabras e inventar historias bassadas en ellas.
Este ejercicio funciona mejor con alumnos más avanzados. Antes de comenzar, el docente decide si los títulos serán de películas o libros, y hace a los alumnos pensar sobre el posible contenido de las historias.
También se puede usar como introducción a otro ejercicio de escritura o ilustración. En cualquier caso, con la ayuda del ejercicio, se puede dejar volar la imaginación y sumergirse en el mundo de las palabras.
Imagen de portada: Freepic.com
Actividad aportada por: PO / Niina Kuusivaara
Objetivos de aprendizaje:
- Contar una historia
- Narrar y describir
Instrucciones del ejercicio
En este ejercicio, los alumnos buscan asociaciones para contar historias a partir de imágenes mentales.
En este ejercicio se les da a los alumnos títulos de películas o libros ficticios, y ellos dicen qué tipo de póster representaría iría con ese título. Se pueden usar imágenes o contenido prestado de historias conocidas.
Si lo deseas, se puede continuar la actividad con otro ejercicio de escritura o de ilustración, pero lo más importante es que haya hueco para el debate y las distintas imágenes que evoquen los títulos. Se pueden modificar los títulos en función de los grupos de alumnos. Por ejemplo, El último samurái se podría cambiar a El último londinense.
Ideas de títulos para el ejercicio
- Viajes
- El alumno desconocido
- El misterio de las escaleras
- Misión imposible
- La sabiduría peligrosa
- ¡Flores, flores!
- Oda a la vida
- Siete hermanos
- En 2080
Consejo: También se pueden inventar nombres adicionales en función del nivel y los intereses del grupo. También es buena idea usar adaptaciones de clásicos de tu propio país.







