Words – and especially names – often evoke a lot of images. In this creative exercise, the purpose is to immerse yourself in thinking about the images evoked by the words and make up stories based on them.
The exercise is best suited for more advanced language learners. Before starting, the teacher decides whether the fictitious names are from books or movies, and instructs the learners accordingly to think about the possible content of the stories.
The assignment can also be used as an introduction to a writing or illustration exercise. In any case, with the help of the exercise, it is possible to let your imagination run wild and immerse yourself in the world of words.
Cover image: Freepic.com
Activity contributed by: PO / Niina Kuusivaara
Exercise in small groups
Learning objectives:
- Telling, describing
- Telling a story
Instructions for this exercise
In this exercise, students look for associations and try to tell stories that arise from mental images.
In the exercise, students are given fictitious book/movie titles – they should tell what kind of cover or story could be associated with the name. In the exercise, you can use images or borrow content from a familiar story.
If you wish, you can also continue the exercise with a writing or illustration exercise, but the most important thing is to give space for discussion and the different images that the names evoke. The names given in the assignment should also be modified according to the group – e.g. The Last Samurai could be made into a version of The Last Londoner.
Name ideas for the exercise:
- Travels
- Unknown student
- The riddle of the stairs
- Mission impossible
- Dangerous wisdom
- Flowers, flowers!
- An ode to life
- Seven siblings
- In 2080
Tip: You can also come up with additional names based on the level and interests of the group. It is also a good idea to use adaptations of classic works from your own home country in the names
Mielikuvia
Sanat – ja erityisesti nimet – herättävät usein paljon mielikuvia. Tässä luovassa harjoituksessa on tarkoitus uppoutua miettimään sanojen herättämiä mielikuvia ja keksiä tarinoita niiden perusteella.
Harjoitus sopii parhaiten edistyneemmille kielenoppijoille. Ennen aloittamista opettaja päättää, ovatko fiktiiviset nimet kirjoista vai elokuvista, ja ohjeistaa oppijat tämän mukaan miettimään tarinoiden mahdollisia sisältöjä.
Tehtävää on mahdollista käyttää myös alustuksena kirjoitus- tai kuvitusharjoitukseen. Joka tapauksessa harjoituksen avulla on mahdollista päästää mielikuvitus liikkeelle ja uppoutua sanojen maailmaan.
Kansikuva: Freepic.com
Tehtävän tuottanut: PO / Niina Kuusivaara
Pienryhmäharjoitus
Oppimistavoitteet:
- Kertominen, kuvailu
- Tarinan kertominen
Ohjeet harjoitukseen
Tässä harjoituksessa opiskelijat etsivät assosiaatioita ja pyrkivät kertomaan tarinoita, jotka syntyvät mielikuvista.
Harjoituksessa opiskelijoille jaetaan fiktiivisiä kirjan/elokuvan nimiä – heidän pitäisi kertoa, millainen kansikuva tai tarina nimeen voisi liittyä. Harjoituksessa voi käyttää mielikuvista tai lainata sisältöä jostakin tutusta tarinasta.
Halutessaan harjoitusta voi jatkaa myös kirjoitus- tai kuvitusharjoituksella, mutta tärkeintä on antaa tilaa keskustelulle ja erilaisille mielikuville, joita nimet herättävät. Tehtävässä annettavia nimiä kannattaa muokata myös ryhmän mukaan – esim. elokuvasta Viimeinen samurai voisi tehdä version Viimeinen turkulainen.
Nimi-ideoita harjoitukseen:
- Matkani
- Tuntematon opiskelija
- Portaiden arvoitus
- Mahdoton tehtävä
- Vaarallinen viisaus
- Kukkia, kukkia!
- Oodi elämälle
- Seitsemän sisarusta
- Vuonna 2080
Vinkki: Lisänimiä voi keksiä myös ryhmän tason ja kiinnostuksen kohteiden mukaan. Nimissä kannattaa käyttää myös oman kotimaan klassikkoteoksista tehtyjä muunnoksia.