Giving advice

Now’s the Time for Good Advice!

In this activity, students practice giving advice to friends or family members in a variety of everyday situations. The advice is given to imaginary people, so students do not need to share their own personal experiences or problems.

This activity can easily be combined with grammar practice and basic vocabulary review.

If your group enjoys role play, the situations can also be turned into short sketches or mini-plays!

Cover photo: Freepik.com
Produced by: PO / Anni Toikka

Pair or small group exercise

Learning objectives

  • Giving advice and justifying it
  • Practicing basic vocabulary

Instructions for this exercise

In this exercise, students are asked to give advice in different everyday situations. The advice is given to imaginary friends or family members, so students do not need to talk about their own problems.

Distribute the situation cards to the students and instruct them to discuss the situations using the provided guiding questions. You can give them a time limit (e.g. 5 minutes per situation) or let them talk about each topic as long as they have something to say.

You can also combine this exercise with a grammar review. Before starting, you may go through important verbs or structures (e.g., he should, she has to, they must…).

Tip for teachers: The situations can also be turned into short role plays after the discussion.

Neuvojen antaminen

Nyt ovat hyvät neuvot tarpeen! Tässä tehtävässä harjoitellaan neuvojen antamista ystäville ja perheenjäsenille erilaisissa arkielämän pulmatilanteissa. Tehtävässä annetaan neuvoja keksityille henkilöille, joten opiskelijoiden ei tarvitse jakaa oman elämänsä ongelmatilanteita.

Tehtävään on helppo yhdistää kieliopin harjoittelua sekä perussanaston kertausta. Jos ryhmällä on heittäytymiskykyä, harjoituksen tilanteista voi tehdä myös pienoisnäytelmät!

Kansikuva: Freepik.com
Tehtävän tuottanut: PO / Anni Toikka

Pari- tai pienryhmäharjoitus

Oppimistavoitteet:

  • Neuvojen antaminen ja perusteleminen
  • Perussanaston harjoittelu

Ohjeet harjoitukseen 

Tässä harjoituksessa opiskelijoiden tehtävänä on antaa neuvoja erilaisissa arkielämän pulmatilanteissa. Neuvoja annetaan keksityille ystäville/perheenjäsenille, joten opiskelijoiden ei tarvitse kertoa omista ongelmistaan.

Jaa opiskelijoille tilannekortit ja ohjeista heitä keskustelemaan tilanteista annettujen apukysymysten avulla. Opiskelijoille voi antaa aikarajan (esim. 5 min / tilanne) tai heidän voi antaa keskustella kustakin aiheesta niin pitkään kuin puhuttavaa riittää.

Harjoitukseen voi yhdistää kieliopin kertausta. Ennen harjoitusta voi käydä yhdessä läpi esimerkiksi nesessiivirakenteen (hänen kannattaa / täytyy / pitää…) tai imperatiivin (mene, kerro…) muodostusta sekä käyttöä.

Vinkki opettajille: Tilanteista voi tehdä myös pieniä näytelmiä keskustelun jälkeen.

Donner des conseils

C’est le moment de donner de bons conseils !

Dans cette activité, les apprenant.es s’entraînent à donner des conseils à des ami.es ou à des membres de leur famille dans diverses situations problématiques quotidiennes.

Les conseils sont donnés à des personnes imaginaires, les apprenant.es n’ont donc pas besoin de partager leurs propres expériences ou problèmes personnels.

Cette activité peut facilement être combinée avec des exercices de grammaire et une révision du vocabulaire de base.

Si votre groupe aime les exercices en interaction, les situations peuvent également être transformées en petits jeux de rôle ou en mini pièces de théâtre !

Image de couverture : Freepik.com
Activité créée par : PO / Anni Toikka

Exercices en binôme ou en petit groupe

Objectifs d’apprentissage :

  • Donner des conseils et les justifier
  • Pratiquer le vocabulaire de la vie quotidienne

Consigne pour cet exercice

Dans cet exercice, les apprenant.es doivent donner des conseils dans différentes situations problématiques quotidiennes. Les conseils sont donnés à des amis ou des membres de la famille imaginaires, les apprenant.es n’ont donc pas besoin de parler de leurs propres problèmes.

Distribuez les cartes de situation aux apprenant.es et demandez-leur de discuter des situations à l’aide des questions guidées fournies. Vous pouvez leur donner une limite de temps (par exemple 5 minutes par situation) ou les laisser parler de chaque sujet aussi longtemps qu’ils/elles ont quelque chose à dire.

Vous pouvez également combiner cet exercice avec une révision grammaticale. Avant de commencer, vous pouvez passer en revue les verbes ou les structures importants (par exemple, il devrait, elle doit, ils doivent…).

Conseil pour les professeur.es : Les situations peuvent également être transformées en petits jeux de rôle après la discussion.

Ratschläge geben

Jetzt ist die Zeit für gute Ratschläge!

In dieser Aktivität üben die Schüler:innen, Freund:innen oder Familienmitgliedern in verschiedenen alltäglichen Problemsituationen Ratschläge zu geben.

Der Ratschlag richtet sich an imaginäre Personen, sodass die Schüler:innen ihre eigenen persönlichen Erfahrungen oder Probleme nicht preisgeben müssen.

Diese Aktivität lässt sich leicht mit Grammatikübungen und der Wiederholung grundlegender Vokabeln kombinieren.

Wenn Ihre Gruppe gerne Rollenspiele spielt, können die Situationen auch in kurze Sketche oder Minispiele umgewandelt werden!

Titelbild: Freepik.com
Produziert von: PO / Anni Toikka

Übung zu zweit oder in kleinen Gruppen

Lernziele:

  • Ratschläge geben und diese begründen
  • Grundwortschatz üben

Anweisungen für die Übung

In dieser Übung werden die Schüler:innen gebeten, Ratschläge für verschiedene alltägliche Problemsituationen zu geben. Die Ratschläge werden an imaginäre Freund:innen oder Familienmitglieder gegeben, sodass die Schüler:innen nicht über ihre eigenen Probleme sprechen müssen.

Verteilen Sie die Situationskarten an die Schüler:innen und weisen Sie sie an, die Situationen anhand der vorgegebenen Leitfragen zu diskutieren. Sie können ihnen ein Zeitlimit setzen (z. B. 5 Minuten pro Situation) oder sie so lange über jedes Thema sprechen lassen, wie sie etwas zu sagen haben.

Sie können diese Übung auch mit einer Grammatikwiederholung kombinieren. Bevor Sie beginnen, können Sie wichtige Verben oder Strukturen durchgehen (z. B. er sollte, sie muss, sie müssen..).

Tipp für Lehrkräfte: Die Situationen können nach der Diskussion auch in kurze Rollenspiele umgesetzt werden.

Ofrecer consejo

¡Es la hora de los consejos!

En esta actividad, los alumnos practican dando consejos a amigos o familiares en una variedad de problemas cotidianos.

Los consejos son para personas imaginarias, así los alumnos on tienen que compartir sus experiencias o problemas.

Esta actividad se puede combinar fácilmente con práctica de gramática y repasos de vocabulairo básico.

Si a la clase le gustan las actuaciones, ¡se pueden usar la situaciones para hacer un pequeño teatro en clase!

Foto: Freepik.com
Actividad aportada por: PO / Anni Toikka

Ejercicio por parejas o grupos pequeños

Objetivos de aprendizaje:

  • Dar consejos y justificarlos
  • Practicar vocabulario básico

Instrucciones del ejercicio

Instrucciones del ejercicio

En este ejercicio se pide a los alumnos que ofrezcan su jonsejo en diferentes problemas cotidianos. El consejo se le da a in amigo o familiar imaginario, para que nadie tenga que hablar de sus propios problemas.

Distribuye las tarjetas de situación entre los alumnos y pídeles que hablen de cada una usando las preguntas guía adjuntas. Se les puede poner un límite de tiempo (5 minutos, por ejemplo) o dejarles hablar sobre el tema mientras tengan algo que decir.

También se puede combinar el ejercicio con un repaso de gramática. Antes de comenzar se pueden revisar verbos importantes o estructuras gramaticales.

Consejo para profesores: Se pueden actuar las conversaciones después del ejercicio

More exercises: